Alla inlägg under januari 2013

Av happyworkaholic - 30 januari 2013 12:40

Igår hade vi en dålig dag här hemma :(
Elina var inte alls sig själv.

Vaknade vid åtta och var hur pigg som helst. Kom upp i vår säng och låg och snackade med mig och Revi en stund. Sen fick hon gröt till frukost men spottade ut det mesta så gav henne lite välling efteråt. Som hon inte heller åt upp. Tog bara ett par sutt sen slängde hon bort flaskan :/
Men hon var fortfarande pigg och glad så tänkte att hon äter väl när hon blir hungrig :)
Låg i babygymmet och lekte hur fint som helst i nästan två timmar medan jag åt frukost och duschade och lite annat som behövde göras.

Sen vid halv elva började hon bli gnällig så tänkte att hon var väl hungrig eftersom hon inte ätit särskilt mycket innan. Fick välling men åt bara typ 20ml sen slängde hon bort flaskan och ville inte ha mer. Gnällig som bara den och jättetrött men ville inte sova. Vid tolv lyckades jag äntligen få henne att somna, efter mycket skrik och protester :/
La henne i vaggan och hon sov vidare hur gott som helst. I typ tjugo minuter.
Sen skulle det inte sovas mer :/

Hon var uppenbarligen jättetrött fortfarande; skrikig och ville ingenting. Men sova skulle fröken absolut inte!
Skrek oavbrutet här hemma i typ tre timmar, oavsett vad jag gjorde.

När klockan var runt halv fyra begav vi oss hem till mormor för att hälsa på och fika lite :)
Tack och lov så var hon lite gladare när vi var där. Lekte med mormors halsband och lite sådant :) Men äta skulle hon fortfarande inte...

Vid fem körde vi hem till Gittan & Lasse. Tias skulle fixa med bilen när han kom hem så lika bra att få det gjort direkt. Vilket var tur för det tog längre tid än han och Lasse hade trott det skulle göra. Någonting med att bromsarna låg emot.

Farmor Gittan var en ängel och tog Elina så jag kunde vila en stund på soffan. Verkligen välbehövligt!
Jag älskar vårt lilla troll över allt annat men när man bara hör skrik hela dagen så blir det till slut smått kortslutning i hjärnan :s

Gittan tyckte hon lät hes på kvällen och jag höll med henne så vi tänkte att hon kanske hade lite ont i halsen och att det va därför hon inte ville äta ordentligt. Gjorde en dos ersättning (den är tunnare än vällingen) och då lyckades Gittan få i henne nästan en hel dos, med lite trugande.

När vi kom hem var klockan strax innan tio så efter att ha fått en ny blöja åkte vårt lilla monster i säng och somnade som en stock helt utan protester. Skönt!!

Hon har varit ganska gnällig nu på förmiddagen också, men inte så farligt som igår. Och nu har hon sovit i nästan en timme och ätit välling. Så förhoppningsvis får vi en trevligare dag idag :)

Älskade lilla humörtroll <3

Av happyworkaholic - 25 januari 2013 20:28

Jag och Elina började förmiddagen med en lång promenad i det härliga vädret :) Kallt men strålande solsken och näst intill vindstilla-underbart!! :)

Var ute i nästan två timmar innan vi vandrade bort till Gittan & Lasse för att pausa en stund och äta (Elina) innan det var dags att hämta upp Jill och tanterna ;)
Vid halv ett var de andra (Alexandra, Jonna & Jill) klara så då packade jag och Elina in oss i Gittans bil för att hämta upp dem och köra in till Emporia.

Jag fick (äntligen!!!) tillbaka pengarna för babygungan som vi skickade tillbaka i september (fungerade inte som den skulle) så nu skulle vi på jakt efter något annat kul till lilla Alice :)
Sebbe var pappaledig så Alexandra passade på att lämna barnen hemma hos honom (tur, för annars hade vi inte fått plats i bilen allihopa).

Vi började med att äta när vi kom fram. Både vi "vuxna" och våra små troll var hungriga så bäst att ladda batterierna innan leksaksjakten började ;)

När vi ätit klart allihopa begav vi oss ner till den läskiga leksaksaffären :s Eller ja, egentligen är det inte själva affären som är läskig utan människan som står i öppningen när man ska in. Hade ni hört hans "väääääääälkooooommeeennn, väääääälkooooommeeeeennnn" så hade ni förstått vad jag menar :s De stackars barnen blir helt livrädda, vissa börjar till och med gråta :s
Känns inte som en helt lyckad affärsidé, men jag är ju ingen expert ;)

När man väl kommer förbi den läskiga mannen i öppningen så är det en ganska rolig affär att gå och titta i :) Finns MASSOR med leksaker! Något för alla åldrar :) Hittade ett par leksaker till vettigt pris som jag köpte till Elina :) Hon har ju nyligen börjat intressera sig för sådant så vi har inte så många saker än. Och mycket av leksakerna till de riktigt små är alldeles för dyra enligt mitt tycke :/ Men ibland springer man ju på fynd så då får man passa på :)
Blev en "nyckelknippa", en prasselbok, en sak man ska snurra på två kulor och sen en sådana kedjesak man kan göra lång (bra beskrivning jag vet) :)

När klockan var halv fem kände vi oss klara med shoppingen. Hade hittat ett par fina saker till Alice, bland annat en lära-gå-vagn med massa roliga leksaker på :)

Lämnade av Jill hos hennes pappa och sen släppte vi av Alexandra och alla hennes saker hemma hos henne :)
Jonna följde med hem till oss på middag och hårfärgning :) Hon står i duschen just nu så får väl snart se om jag lyckades få färg överallt eller om hon tvingas ha mössa under helgen ;P haha

Tias håller på med maten (blir örtmarinerad fläskytterfilé med ugnspotatis och sallad. Mums!)

Elina ligger inne på sitt rum och skriker :/ Är så trött att hon knappt orkar hålla ögonen öppna men vägrar sova :(
Vår jäkla grannes fel! :/ Fått henne att sova tre gånger men varje gång har deras jäkla duschmojäng satt igång så det låter som hela lägenheten ska braka ihop- och vips så är bebis vaken och ledsen igen :/ slår aldrig fel! Är så jäkla trött på det nu!!! Hållt på i en månad så jag hoppas verkligen att att de håller vad de lovat och ser till att fixa det nu när lönen kommit. Annars vet jag inte vad jag gör :s

Hoppas hon kommer till ro snart och att deras mojäng håller sig lugn så hon kan få sova i lugn och ro.
Mitt lilla hjärta <3

Av happyworkaholic - 24 januari 2013 12:41

Arbetsförmedlingen. Det var ju (milt sagt) ett tag sedan man var här sist (tack och lov)...

Tias har tråkigt nog blivit uppsagd :( Anledningen heter "pga arbetsbrist". Fast på just hans arbete är det ingen brist på arbete nu när de fått in ytterligare ett bilmärke att ta hand om. Men Hedbergs går tydligen back över lag så nu plockas det folk till höger och vänster för att spara in på kostnader överallt där det går.

Så idag är vi alltså på Arbetsförmedlingen.
Tias har skrivit in sig och sitter nu i möte med en handläggare för att diskutera hur han ska gå tillväga med vad det nu är man ska göra när man blir av med jobbet :) Inte helt lätt att få rätt på allt verkar det som. Han ska ju fortsätta jobba ytterligare 2 månader till så de vet inte riktigt hur de ska klassa honom. Är han arbetssökande nu direkt eller inte förrän de månaderna är slut?? Jaja, de löser säkert de som ska kunna det :)

Det är härligt väder idag, kallt med soligt och skönt :) Promenerat ner hit och blir nog en runda till sen innan vi beger oss hemåt igen :) Gäller ju att passa på att njuta av solen när den väl är framme :)

Elina tycker Arbetsförmedlingen är ganska tråkig (precis som alla andra här inne också verkar tycka :p) så hon passar på att ta en tupplur i vagnen under tiden ;)

Av happyworkaholic - 19 januari 2013 21:19

Så var dagen kommen, den då vårt lilla troll ska sova borta för första gången :)

Körde och lämnade henne (och typ en miljon saker) hos Emma vid halv ett och sen körde vi och handlade och gjorde lite ärenden.

Nu har vi ätit god middag och ligger utslagna i soffan och tittar på film :)
Skönt med egentid men man saknar ändå henne lite grann :) speciellt när man får fina bilder skickade till telefonen :) men samtidigt så ser man ju hur bra hon har det. Sista bilen jag fick nu var på när hon låg och sov riktigt gott i sin säng :) Fina lilla unge <3

Vet att hon har det hur bra som helst hos Emma :) Litar 100% på att hon tar hand om henne precis lika bra som vi :) Men de där mammakänslorna är inte helt överens med hjärnan alltid ;) haha

Nu ska jag återgå till (den konstiga) filmen vi tittar på :)

Av happyworkaholic - 18 januari 2013 23:04

Igår var det äntligen dags att bege sig till Vellinge för lite torsdagsträning :D Som jag har saknat box & styrketräningen! Första träningspasset sen jag var gravid. Och jisses vad mina muskler har förtvinat sedan dess!! :s Var helt andfådd och svettig redan efter uppvärmningen. Illa :s
Men men, lite kan jag åtminstone skylla på havandeskapsförgiftningen. Att vara sängliggande i två månader nästan är ju inte direkt uppiggande för musklerna om man säger så :/
Nu ska det i alla fall bli fart på fläsket igen :)
Klarade av att fullfölja nästan alla övningarna, visserligen med ett par pauser ibland men ändå. Fast den sista övningen gav mig lite snurr på kontoret så då ställde jag mig åt sidan. Ska ju inte pressa kroppen allt för hårt i början, då blir det bara pannkaka av alltihop och det vill jag inte :)
Summa sumarum så var det i alla fall riktigt härligt att vara tillbaka! :D
Och idag har jag en ordentlig träningsvärk i både mage och rygg ;)

I förmiddags var jag och Elina och hälsade på tant Lisa och hennes skånefamilj i Håslöv :) Elina lekte med Bella som blev hela 4 månader idag (men väger typ 2 kg mer än lilla Elina), och vi "vuxna" snackade skit om allt möjligt :)
Fick en superfin väckarklocka som man kan docka mobilen i av Lisa i försenad julklapp. Tack!! :)
Och Elina fick ett jättefint armband med en berlock med ett hjärta (försenad doppresent). Så fint! Tack!!
Jag glömde dock Lisas julklapp hemma :( så den får hon få nästa gång vi ses istället (klantig jag är).

Efter vi varit där så hämtade jag upp Rebecka och Evelina och så körde vi till Svågertorp för att shoppa en ny kökslampa på Ikea. Passade på att köpa lite godis på Candy Store också när vi ändå var i närheten ;)
Hittade lampan jag skulle ha och även ett par billiga fejkblommor att ha i storarumsfönsterna. Vill egentligen ha sådana miniväxthus där med riktiga blommor i, men väntar lite med det tills vi har mer pengar :) Så länge får det vara plastic fantastic ;)

När vi var klara på Ikea var klockan runt fyra så vi körde bort till Tias jobb och tog honom med oss hem, så slapp han ta bussen :)

Nu ikväll har vi mest gjort soffan sällskap :) Och Tias har lekt med Elina :) Hon blir lika glad varje dag när han kommer hem. Skiner upp som en sol så fort hon får syn på honom <3
Nu sover hon gott i sin säng. Och jag tror nog att vi också snart kommer knoppa in. Jag har lite huvudvärk och Tias var ovanligt trött.

Imorgon ska vi ha det lugnt och skönt här hemma för då ska Elina ha kvalitetstid med gudmor Emma <3

Av happyworkaholic - 15 januari 2013 13:22

Som vanligt låter sig folk luras och tror att vintern är över bara för att december är det. Så dumt, så dumt... ;)
Själv har jag bara gått och väntat på när nästa omgång skulle komma :) och igår kväll började det.
Först var det bara ett par flingor men ganska snabbt blev det vitare och vitare utanför fönsterna :) mysigt!

I natt var det lika ljust ute som mitt på dagen och i morse möttes man av ett härligt vitt vinterland när man tittade ut. Så härligt! Jag älskar snön! :D
Längtar till nästa vinter när Elina kan vara med ute och leka i snön :)

Blev mer tittande på snön än sömn i natt för fröken lilla hade inga planer på att sova :/ Gick hyfsat bra fram till halv tolv, sen var det kört. Vaknade halv ett, halv tre, halv fem, sex, sju, åtta... Inte mycket sömn för hennes mamma :( Men men, man kan ju inte ha det bra alltid ;)

Så idag slappar vi här hemma :) Tittar tv och plockar undan lite där det behövs. Ska snart göra pannkakor och övertala fröken gnällig att ta en tupplur. Wish me luck! ;)

Av happyworkaholic - 14 januari 2013 19:01

För någon som knappt varit utanför dörren påsen hel vecka kan jag meddela att det var KALLT att gå på promenad idag! Men det var skönt att komma ut och få lite frisk luft :)

Hann knappt komma upp ur källaren innan Elina somnade i vagnen. Hon hade i alla fall det varmt och mysigt- till skillnad från mig :P

Gick ner mot sjukhuset, vidare mot stan och sen upp mot Lidl igen. Sen gick vi ner mot Jonna och där mötte vi just henne och Alexandra :) Gjorde dem sällskap till Willys och sen begav vi oss hemåt igen.

Väl hemma var det slut på husfriden :/ Elina fick mat och sen bestämde hon sig för att ingenting var kul. Skrek oavbrutet i nästan två timmar innan hon äntligen somnade. Hatar när hon blir på det humöret! Hon är världens goaste unge typ alltid, men så ibland så blir hon som förbytt. Bara skriker och skriker, och det spelar ingen roll vad man gör för ingenting är bra enligt henne. Och efter ett tag orkar inte nerverna mer så då åker hon i säng. Och till slut somnar hon. Och som hon sover! Är som en klubbad säl. Så det är ju trött hon är. Men varför inte bara sova då?!? Hade varit så mycket lättare för alla :/
Men men, man kan inte få allt ;)

När lillfisen sov passade jag på att plocka undan lite här hemma. Diska och plocka ner julgardinerna och lite sådant. Hängde upp nya gardiner i köket och inne på Elinas rum, men sen kunde jag inte fortsätta i sovrummet och vardagsrummet för de gardinerna måste läggas upp och vill inte att katterna hårar ner dem innan det är gjort. Hade tänkt be Gittan göra det till mig men var ju sjuk hela förra veckan och nu är de iväg på semester i två veckor :( Så får se om jag kan hitta någon annan med symaskin som jag kan muta ;) haha

Nu blir det lite familjemys i soffan en stund <3

Av happyworkaholic - 12 januari 2013 11:28

Idag blir vår lilla fis hela 6 månader <3

Kan inte fatta att det redan gått ett halvår sedan hon kom till världen. Tiden går så himla fort!
1475g och 40cm lång- inte mycket bebis precis. Så liten att vi knappt vågade röra henne i början. Men det var som jag sa redan när hon låg i magen, en stark liten krabat :)
För även om vi hade det lite kämpigt i början så gick ju allting faktiskt jättebra! :)

Nu väger hon ju över 5kg och har till och med fått lite sådana härliga "tjockislår" och runda kinder som små bebisar ska ha ;)
Älskade lilla unge! <3

Ovido - Quiz & Flashcards