Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

10-16 mars

Av happyworkaholic - 16 mars 2011 20:56

Så vad har då hänt på sistone? En hel jäkla massa faktiskt. Dock inget kul tyvärr.


Hade riktigt otäck huvudvärk på jobb i onsdags, sån där sprängande som gör att man inte kan tänka på någonting annat än just att man har huvudvärk. På natten fick jag hög feber så det blev inget jobb för mig på torsdagen. Istället blev det en trip till vårdcentralen i Anderslöv där doktorn konstaterade att jag hade en rejäl bihålsinflammation. Resultatet blev en penicilinkur på 10 dagar. Jag tycker inte om penicilin. Det är ju bra på så vis att man blir frisk ganska fort, men hatar illamåendet och att det i stort sett alltid slår ut ens mage totalt. Har bry nog med min mage som det är. Men men, huvudvärken försvann hyfsat fort i alla fall :)


Resten av torsdagen spenderades i sängen, i mitt mörklagda sovrum. 


På kvällen började jag känna av stickningar i nedre delen av ryggen. Tänkte inte så mycket på det egentligen, antog att jag bara hade suttit lite konstigt i soffan. Det blev dock värre ju längre tiden gick och när klockan var strax efter elva så var jag tvungen att stiga upp för det gjorde så ont. Vankade av och an i lägenheten i över en timme men det ville inte ge med sig. Tog två Panodil Zap, väntade en halvtimme, men fortfarande gjorde det så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen :s Började få smått panik av att det gjorde så jäkla ont. Tårarna började rinna och jag kände hur jag började hyperventilera. Bus kom springande direkt och strök sig mot mina ben, som för att trösta, och kort därefter vaknade öven Tias och kom ut. Han blev så klart orolig och undrade vad som hade hänt. Kunde inte förklara, utan upprepade bara om och om igen att det gjorde ont...

Vi ringde sjukvårdsupplysningen och rådfrågade dem om vad vi skulle göra. Fick rådet att avvakta en halvtimme till och annars åka in till akuten i Malmö (Trelleborg har ju ingen akut efter kl åtta på kvällen). Klarade jag att vänta tills akuten i trelleborg öppnade så skulle jag göra det. 

Efter typ en timme började värktabletterna äntligen verka. Kan inte beskriva hur skönt det var! Smärtan försvann inte, men den avtog så pass att jag åtminstone kunde gå och lägga mig igen...


När akuten öppnade begav vi oss ner dit. Vankade av och an i väntrummet i typ en halvtimme innan jag blev inskriven. Fick lämna ett urinprov för att kolla om det var någonting med njurarna. Efter ungefär en timme fick vi komma in på ett rum och en sjuksköterska kom och tog två rör blod till provtagning. Doktorn kom och gjorde en snabb undersökning efter ytterligare  en timme och efter det kom sjuksköterska igen med två sprutor med smärtstillande. Fick en i låret och en i ballen (en lång jäkla nål!). Inte särskilt trevligt men Tias var söt och höll mig i handen då han vet att jag inte gillar sprutor :s 


  


Vi fick vänta inne på rummet i drygt en timme till innan läkaren kom tillbaka för att undersöka mig igen. Hon tryckte och hade sig på min rygg och höjde och sänkte mina ben, och sen skickade hon iväg oss till röntgenavdelningen för att få min rygg röntgad. Blev dock ingen vanlig röntgen för när jag kom in där så sa de plötsligt att de hade fått nya restriktioner och att jag inte fick bli röntgad där utan skulle på magnetröntgen istället. Så vi fick sätta oss i ett nytt väntrum och vänta en timme till innan det fanns tid för mig. Jag var så jäkla hungrig vid det här laget!!! Men fick inte lov att äta förrän efter jag blivit röntgad :(


Efter rötgen blev vi skickde till väntrummet på akuten igen. Vid det här laget mådde jag riktigt dåligt. Yr som bara den och jäkligt illamående :s Låg på golvet i väntrummet i ca 1,5 timme. Tias satt sidan om och höll mig sällskap, och sen kom mamma från jobb också för att höra vad läkaren hade att säga. 

Blev till sist inkallade på ett rum och en stund efter kom läkaren. Röntgen visade ingenting, vilket visserligen var bra för det betydde att jag inte hade någon fraktur eller diskbrock. Fick utskrivet smärtstillande, närmare bestämt Citodon.


  

Citodon- värktabletten från helvetet!


Värktabletterna tog visserligen bort smärtan, men dock inte utan bieffekter! :s 

Lördagen och söndagen spenderade jag i sängen. Mådde riktigt jäkla illa och hade ångest när jag väl var vaken, och drömde hemska mardrömmar när jag sov. Inge kul alls! :( Gick över till en kompination av Panodil och Ipren istället, som hade samma verkan men utan allt det andra.


På måndagen skulle jag tillbaka till akuten igen för att ta nya prover. Skulle gå hyfsat snabbt då det inte tar så lång tid med ett stick i fingret. Men tji fick jag...

För doktorn som undersökte mig på fredagen glömde skriva i min journal att jag skulle till en specifik läkare, så jag var tvungen att sitta på akuten och vänta. Igen! Och eftersom jag som sagt blev behandlad i fredags så räknades jag inte längre som akut, vilket gjorde att vi fick sitta och vänta i fyra timmar innan den blev vår tur. Själva blodprovet tog ca 20 sekunder, sen fick vi vänta ytterligare 1,5 timme innan läkaren kom. 

Efter en snabb koll konstaterade han att han inte kunde göra någonting för mina prover var bra så han tyckte att jag skulle träffa en sjukgymnast istället. Fick beskedet att en sjukgymnast skulle ringa mig dagen efter och att jag skulle få en tid till honom samma dag. 


På tisdagen ringde sjukgymnasten, precis som lovat, men där slutade det. För enligt sjukgymnasten så kunde man inte få en tid till honom för "så fungerade det inte". Vad han gjorde var att han ringde och berättade att jag skulle gå till Lyftet på onsdag mellan 13-14. Förklarade för honom vad doktorn hade sagt till mig och det enda han kunde säga var att "så fungerar det inte, jag vet inte varför han sa det". Och det där med sjukskrivningen var inte heller någonting han kunde göra någonting åt, "för så fungerade det inte" (gud vad jag hatade den meningen!). För att bli sjukskriven var jag tvungen att få en tid hos min vårdcentral, men jag var tvungen att ha träffat en sjukgymnast innan jag fick boka in en tid hos dem. Suck.


På onsdagen vandrade jag bort till Lyftet kl 13. Tror ni där var någon öppen mottagning som de sa på sjukhuset?  NÄ!!!!   

För nissen på sjukhuset hade tydligen inte bemödat sig med en uppdatering de senaste månaderna så öppen mottagning var inte på tisdagar utan på måndagar och torsdagar. Blev så jäkla förbannad! Ingenting på det jäkla sjukhuset fungerar ju som det ska! Konstigt att alla klagar på vården och akuten?!!

Som tur var så hade de i alla fall en tjej som gjorde sin sista praktik innan hon skulle bli klar med sin utbildning, och hon hade inga patienter den eftermiddag så hon var snäll nog att ta emot mig :) Äntligen lite flyt!

Hon undersökte mig och jag fick göra lite olika övningar så att hon kunde titta på min rygg. Visade sig att jag överanstränger den nedre delen av ryggen eftersom jag inte använder mittpartiet alls.


Så nu måste jag börja träna upp ryggen för att slippa allt där här tjafset igen i framtiden. Bara till att boka in lite tider för sjukgymnastik. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av happyworkaholic - Fredag 22 mars 17:13


Dag 19 och med betydligt färre snedsteg än jag förväntat mig när jag började. Jag är sugen på i princip ALLT hela tiden. Framförallt mat. Hemlagad mat. Till o med sådant som jag normalt sett inte äter. Haha. - 15 kg säger vågen och på torsdag ska d...

Av happyworkaholic - Tisdag 5 mars 16:18


Tortyr. Att laga mat till resten av familjen är ren och skär tortyr ? Till och med en del saker som jag normalt sett inte äter är såååå jäkla lockande. ...

Av happyworkaholic - Söndag 3 mars 08:59


Nu är det dags att ta krafttag här hemma. Kropp och knopp behöver en omstart. Efter en ordentligt kontroll av läkare, där alla prover och värden vara exemplariskt, har jag fått ok att köra dessa i 30 dagar. Med tanke på hur kräsen jag är, plus a...

Av happyworkaholic - 4 september 2022 12:37

Igår blev vi upphämtade med buss och guide för att se lite olika sevärdheter här på Island.När vi körde från flygplatsen till hotellet i fredags ska jag ärligt säga att jag var inte speciellt imponerad av landskapet, förstod inte alls varför alla pra...

Av happyworkaholic - 3 september 2022 10:34

Om personalen arbetar hårt och kliniken går bra kan det hända att man får åka på roligheter tillsammans. Den här gången gick resan till Island! 03.34 ringde klockan i fredags morse ? Upp, kolla igenom packningslistan, borsta tänderna, packa rygg...

Ovido - Quiz & Flashcards