Direktlänk till inlägg 1 oktober 2011

1 oktober

Av happyworkaholic - 1 oktober 2011 16:41

Idag fyller min kära pappa år- Grattis!   


 

I morse var jag på HLR-utbildning på Swedbank Stadion inne i Malmö.

Var Janne Möller som höll i den, riktigt bra på att lära ut. Behaglig att lyssna på och förklarade så att man verkligen förstod varför man skulle göra på ett visst sätt, mycket lättare att komma ihåg hur man ska göra om man vet varför. Fick även veta hur en hjärtstartare fungerade. Vilken smart uppfinning! Det är stört omöjligt att göra fel. Den förklara precis hur man ska göra, helt suverän!

Alla idrottsföreningar borde ha en sådan, och utbildade ledare, på sina pass. Man kan verkligen vara skillnaden mellan liv och död om man bara har fått lite utbildning på hur man bäst hjälper en person i nöd.


Visste ni att det tar ca 4-5 min innan hjärncellerna börjar dö om hjärtat inte klarar av att pumpa runt syret i kroppen? Och att man kan förlänga den tiden med upp till dubbelt så mycket genom att göra hjärtkomressioner fram tills ambulansperonalen kommer?


Och skit i allt det där ni lärt er för hunda år sedan om att det ska vara si och så många komressioner och sedan uppehåll i en viss tid osv. Bara kör!

Se till att personen har fria luftvägar och sen bara kör på med kompressionerna, ända tills det kommer ambulansfolk.


Det är bättre att göra lite "fel", än att inte göra något alls!


Det värsta som kan hända är att du knäcker ett par revben, och ärligt talat hur farligt är det?! På sjukhuset gör de inte ens något åt det. Man får bara lite smärtstillande och sen skickar de hem en. Brutna revben är helt klart uthärdligt om man bara överlever.


    


Nu ska vi snart hem till mamma och pappa. Ska fira pappa lite genom att gå ut och äta på något trevligt ställe :)


Tjingeling!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av happyworkaholic - Fredag 22 mars 17:13


Dag 19 och med betydligt färre snedsteg än jag förväntat mig när jag började. Jag är sugen på i princip ALLT hela tiden. Framförallt mat. Hemlagad mat. Till o med sådant som jag normalt sett inte äter. Haha. - 15 kg säger vågen och på torsdag ska d...

Av happyworkaholic - Tisdag 5 mars 16:18


Tortyr. Att laga mat till resten av familjen är ren och skär tortyr ? Till och med en del saker som jag normalt sett inte äter är såååå jäkla lockande. ...

Av happyworkaholic - Söndag 3 mars 08:59


Nu är det dags att ta krafttag här hemma. Kropp och knopp behöver en omstart. Efter en ordentligt kontroll av läkare, där alla prover och värden vara exemplariskt, har jag fått ok att köra dessa i 30 dagar. Med tanke på hur kräsen jag är, plus a...

Av happyworkaholic - 4 september 2022 12:37

Igår blev vi upphämtade med buss och guide för att se lite olika sevärdheter här på Island.När vi körde från flygplatsen till hotellet i fredags ska jag ärligt säga att jag var inte speciellt imponerad av landskapet, förstod inte alls varför alla pra...

Av happyworkaholic - 3 september 2022 10:34

Om personalen arbetar hårt och kliniken går bra kan det hända att man får åka på roligheter tillsammans. Den här gången gick resan till Island! 03.34 ringde klockan i fredags morse ? Upp, kolla igenom packningslistan, borsta tänderna, packa rygg...

Ovido - Quiz & Flashcards