Alla inlägg den 17 juli 2012

Av happyworkaholic - 17 juli 2012 15:17

Ligger med vårt lilla knyte sovandes på mig så tänkte passa på att göra en liten uppdatering om allt som hänt de senaste dagarna...

I torsdags blev det som sagt bestämt att liten skulle få komma till världen, ca 7 veckor för tidigt. Detta berodde på att jag hade havandeskapsförgiftning och hon pga det inte växte som hon skulle. I vecka 32+5, samma dag som hon föddes, låg hon ca 32% under medel vilket innebar att all näring hon fick gick åt till att hålla sig vid liv. Det blev inget över till att växa. Som doktorn så fint förklarade det; "Ibland är kuvösen på utsidan bättre än den på insidan" :)

Eftersom jag får sprutor med blodförtunnande (risk för blodproppar när man varit så svullen som jag varit) så var man tvungen att vänta 10 timmar innan man kunde lägga spinalbedövningen. Det blev med andra ord många timmars väntan...

Vid 19-tiden rullades jag upp på op för planerat kejsarsnitt. Kan säga att jag har aldrig någonsin varit så nervös i hela mitt liv! Skakade som ett asplöv hela vägen och tårarna trillade okontrollerat. Tias var ungefär i samma skick, minus tårarna ;)
Eftersom jag var så svullen var det inte särskilt lätt att lägga spinalbedövningen. Underläkaren stack hur många gånger som helst utan att lyckas (och fy vad ont det gjorde!!!) så till slut fick överläkaren ta över och använda en lite tjockare nål för att få rätt på det.
Sen gick det fort! Bedövningen började verka omedelbart och så fort jag lagt mig ner var operationen igång. En helt bisarr känsla att inte känna någon smärta men att känna hur någon rotar och har sig på insidan av en :s Tur att Tias fanns vid min sida, om än väldigt skakis ;)

Kl 19.57 hördes lilla Elinas första skrik :) En hel drös med människor välkomnade henne till världen och Tias fick klippa navelsträngen :) Jag fick titta via en tv-skärm i taket. Sen försvann de iväg ner på Neo medans jag blev ihopsydd och sen nerkörd på Uppvaket för observation.

Strax innan midnatt blev jag förflyttad till Neo där Elina och Tias väntade :) efter en stunds bebismys kördes jag bort till vårt rum och alla spänningar tog ut sin rätt i form av sömn...

Började få huvudvärk på fredagen och sen blev den bara värre och värre tills jag knappt kunde ta mig ur sängen ens för toabesök. Ljuskänslig som bara den och det var bara i liggande läge som det var något sånär uthärdligt. Inga smärtstillande bet på det hela. Igår konstaterade läkaren att det till 99% var läckage av ryggmärgsvätska som orsakade min huvudvärk, så det skulle åtgärdas så fort som möjligt. Åtgärden bestod i att man drar ut en viss mängd av mitt eget blod (i mitt fall blev det 28 ml) samtidigt som narkoslälaren går in i ryggen på en (på samma vis som när bedövningen läggs) och sen sprutas blodet in för att täppa igen hålet där vätskan läcker ut. Ingen behaglig upplevelse! Men efter ett par timmar så var huvudvärken minskad med typ 90%. Quick fix som läkaren så fint kallade det ;)

Så idag har jag äntligen kunnat umgås med vår lilla tjej ordentligt- helt underbart! :)

Jag har även blivit utskriven nu på eftermiddagen så nu är vi inne hos lilltjejen och myser i väntan på att mamma ska komma och hämta oss. Har ju blivit en del saker som tagits hit sedan jag blev inlagd så att behöva kånka allt på bussen hem var inte speciellt lockande :s Så mamma får agera taxi ;)

Av happyworkaholic - 17 juli 2012 11:29

Äntligen har appen till bloggplatsen kommit! Har ju bara tagit si sådär nio månader :/

Under de här nio månaderna, eller ja inte riktigt men sju i alla fall, har det växt ett litet pyre i min mage :) Och i torsdags, den 12/7 kl. 19.57 tittade hon ut efter ett planerat kejsarsnitt :) En liten liten tjej, 40 cm lång och med en vikt på 1475 g, som vi gett namnet Elina :) som såklart är helt underbar! ?

Ovido - Quiz & Flashcards